Thursday, October 29, 2009

Sup Ekor Lembu




Bila teringat balik saat masa nak beli ekor lembu ni membuatkan saya tersenyum sendiri...penjual daging tu siap tanya saya 2 kali, "oxtail madam?" and i said "yes, an oxtail" pas tu dia sengih. then dia tanya saya "are you from indonesia madam?" pas tu saya pun jawab la saya dari Malaysia. bila dia dengar Malaysia jek, si penjual daging tu terus cakap "Mahathir Mohamad is a nice person" saya pun apa lagi dengan bangganya la cakap " Yes, he is a nice person, the best Prime Minister ever...." bukan nak cakap apa la, kat sini Tun Mahathir Mohamad memang glamour....  ok la kita stop sembang politik at sini, bahaya..kita sambung kisah ekor lembu balik...


Di Jeddah ni tak jual rempah sup tau, orang sini tak makan sup sangat. diorang suka makan lauk yang kering. Nak tau mana saya dapat rempah sup ni, ha ni saya bawa dari Malaysia la...bahan-bahan lain dalam resipi ni semua dari Jeddah. Jom kita lihat apa bahan-bahannya & cara memasaknya....
Bahan-bahan
  • 600 gm ekor lembu yang telah dipotong
  • 1 paket rempah sup
  • 2 biji ubi kentang, dibelah empat
  • 1 batang lobak merah, dikupas dan didadu
  • 2 biji tomato dipotong
  • 2cm halia dihiris nipis
  • 4 ulas bawang putih dihiris nipis
  • 5 biji bawang merah  kecil dihiris
  • 4cm kulit kayu manis
  • 4 kuntum bunga cengkih
  • 1/2 sudu teh jintan manis
  • 2 sudu besar ketumbar serbuk
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 4 biji buah pelaga
  • 20 biji lada hitam ditumbuk
  • 100gm daun saderi dihiris
  • 80gm daun bawang dihiris
  • 80gm bawang goreng
  • Garam secukup rasa
  • Air Secukupnya

 Cara

  1. Rebus ekor lembu hingga empuk
  2. Tumis bawang putih, bawang merah, halia, kulit kayu manis, bunga cengkih, jintan manis, ketumbar serbuk, bunga lawang, buah pelaga, lada hitam sehingga naik baunya
  3. Masukkan rempah sup dan gaul rata bersama bahan tumis tadi dan masukkan air rebusan ekor lembu tadi bersama ekor lembu yang telah direbus
  4. Masukkan ubi kentang, lobak merah & tomato dan tambah garam secukup rasa. Masak hingga ubi kentang, lobak merah empuk
  5. Masukkan daun saderi dan daun bawang
  6. Hiaskan bawang goreng sejurus sebelum menghidang













1 comment:

  1. bestnye tengok sup ekor ni...
    dulu..takut sangat nak makan sup ekor...
    tapi bile husband request nak makan sup ekor..terpaksala masak.
    rupe2nye sedapnye sup ekor ni ek...
    x sabar nak masak sup ekor lagi...
    wakakaka...

    ReplyDelete