Saturday, July 11, 2009

Ikan Kukus



Sejak kecil lagi saya suka makan ikan. Papa saya peniaga ikan part-time di pasar malam sekitar kawasan Johor Bahru. Dengan site income dari berniaga ikan ni la saya dibesarkan. Menu harian utama kami di rumah ialah Ikan, so kalau tak kenal ikan di pasar tu memang buat malu jek la....

Tapi lain pula cerita nya bila beli ikan di Jeddah ni. Saya exited yang amat sangat bila suami saya nak bawa saya ke pasar ikan di sini. Awal pagi lagi saya dah kejutkan suami saya dari tido. Punya la exited, nak tau ikan apa yang ada kat sini. Sampai jek di pasar, saya cuma kenal ikan Kerapu, Ikan Kembung dan Ikan Tilapia jek...ikan lain satu pun saya tak kenal. Kebanyakkan ikan di Jeddah ni ialah ikan laut dalam. Macam-macam colour ada, ikan colour biru pun ada...cantik ikan tu...ikan jerung pun diorang jual kat sini...Hish...
Ikan laut dalam ni ikan yang tebal sisiknya. Pengsan la nak siang ikan ni karang. Di pasar ikan ni ada service siang ikan, tapi charge nya lain pula, ramai pulak tu yang dok beratur. So saya decide untuk siang ikan yang saya beli ni sendiri walaupun saya tau susah nak siang ikan yang bersisik ni. Habis penuh satu badan saya dengan sisik ikan nanti.

So bila nampak ikan yang yang saya tak pernah jumpa, naik pening la kepala ni nak pikirkan jenis masakan apa yang sesuai dengan ikan yang saya tak pernah kenal dan tak pernah makan ni.... nak tau macam mana saya pilih ikan kat sini....hentam jek la, ni baru nama dia eksperimen....jeng jeng jeng....



Bahan-bahan:

  • 1 ekor ikan, dibersihkan (ikan yang saya beli ni, saya pun tak tau nama dia). Ikan Siakap atau ikan Merah yang sedap untuk kukus ni, tapi di Jeddah takde ikan Siakap ngan ikan Merah.
  • 2 sudu teh sos ikan
  • 1/2 sudu teh tepung jagung
  • daun ketumbar, dihiris-hiris
  • daun bawang, dihiris-hiris
Dihiris halus-halus:
  • 1 kuntum bunga kantan
  • 1 batang serai
  • 3 tangkai cili merah
  • 2 helai daun limau purut
  • 1 cm halia muda, dikupas
  • 2 ulas bawang putih, dikupas
  • 1-2 tangkai daun ketumbar
  • 1 tangkai daun bawang

Bahan Perasa:
  • garam secukup rasa
  • 1 1/2 sudu besar gula
  • 1 sudu besar jus lemon. Kalau nak sedap guna limau kasturi, tapi di Jeddah takde Limau Kasturi. Sukatan untuk air limau kasturi ialah 3-31/2 sudu besar air limau kasturi
  • 1/2 sudu teh pati ikan bilis serbuk
  • 3/4 sudu teh tepung jagung

Cara:
  1. Perap ikan dengan sos ikan dan tepung jagung selama 10 minit. Bubuh di atas pinggan hidang yang dilengser dengan sedikit minyak.
  2. Campur rata-rata bahan hiris dan bahan perasa. Tuang ke atas ikan dan kukus di atas api menggelegak selama 5 minit.
  3. Hias dengan daun ketumbar & daun bawang dan hidang panas-panas.
Hasilnya:
Suami saya kata sedap.....tapi saya rasa masam sikit sebab guna lemon, so next time kena kurangkan jus lemon tu daripada 2 sudu besar ke 1 sudu besar jek. Kesimpulannya, eksperimen saya menjadi. Alhamdulillah......



No comments:

Post a Comment