Saturday, July 11, 2009

Gulai Udang Mama

Rindunya masakan mama saya....tak sabar rasanya nak balik Malaysia.


Resipi ni saya belajar daripada mama saya. Mudah jek...tapi masaalahnya di Jeddah ni nak cari bahan-bahan masakan Gulai udang ni agak susah sikit la contohnya cili kering di Jeddah tak berapa sedap, asam keping memang tak jual di Jeddah. Nasib baik la ada Toko Indonesia di sini (Toko tu kedai). Untuk resipi Gulai Udang ni nak cari Daun Kunyit, Asam Jawa (asam keping memang tak jual di sini) tu ada la dijual di Toko Indonesia ni.
Hem, dah cukup bahan apalagi jom kita masak.....



Bahan-bahan:
  • 20 ekor Udang Galah
  • 1 cawan santan pekat (83 ml)
  • 1 helai daun kunyit
  • 3 batang serai ( dihiris halus )
  • 1 keping asam keping
  • Garam secukup rasa
  • Air secukupnya
Di tumbuk lumat-lumat:
  • 2 cm halia
  • 3 biji bawang putih
  • 1 biji bawang merah besar
Dikisar Halus:
  • 10 tangkai cili kering
  • belacan secukup rasa
  • 1 biji bawang besar
Cara:
  1. Tumis bahan tumbuk, bahan kisar & serai hingga garing.
  2. Kemudian masukkan daun kunyit, asam keping & udang. Gaul hingga rata.
  3. Masukkan santan dan masak di atas api yang sederhana.
  4. Tambahkan air jika perlu dan perasakan dengan garam secukup rasa.
  5. Sedia untuk dinikmati.

Hasilnya:
Alhamdulillah, menjadi jugak Gulai Udang saya ni walaupun bahan-bahannya agak lain sikit...suami saya kata sedap.....hehehehehehe....

No comments:

Post a Comment